Edukační centrum urologické laparoskopie
Za přítomnosti ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Dany Kuchtové a dalších významných hostů byla 8. února na Urologické klinice 1. LF UK a VFN v Praze zahájena činnost edukačního centra urologické laparoskopie, které bylo vybudováno v rámci programu MŠMT na rozvoj moderních technologií na Univerzitě Karlově „Tvorba simulátorů v urologické laparoskopii a jejich využití ve výuce lékařů“. Přednosta kliniky prof. Jan Dvořáček i vedoucí projektu prof. Tomáš Hanuš demonstrovali, že studenti lékařství v pregraduálním studiu a lékaři v postgraduálním programu si zde budou moci díky počítačem řízenému simulátoru rychle, efektivně a bez rizika pro pacienta osvojit praktické klinické dovednosti, které by klasickým způsobem lékařské výuky získávali obtížněji a v průběhu mnohem delší doby; simulační přístrojová technologie společnosti Symbionic navíc nahradí dřívější kursy s pokusnými zvířaty. Učebna s virtuální technologií je kromě toho napojena na videořetězec operačního sálu klinického pracoviště Urologické kliniky (od firmy Olympus), což umožňuje sledovat operace v přímém přenosu a komunikovat v průběhu operace s pedagogy – operatéry. Dále tento systém zakládá možnost postupně vytvářet obsáhlou databázi různých operačních výkonů, které zajistí kvalitnější moderní výuku praktických dovedností při zachování etických principů a požadavků na maximální bezpečnost pro pacienta, studenta i pedagoga. Cílovou skupinou nového pracoviště jsou nejenom studenti magisterského a bakalářského studia lékařství, ale i lékaři doktorského studia biomedicíny a lékaři v popromočním vzdělávacím programu (rezidenti) a v rámci celoživotního vzdělávání. Vybudování centra s podporou MŠMT ČR bylo důležitým a nezbytným předstupněm realizace přihlášeného integrovaného rozvojového programu MŠMT pro období 2007–2010 na rozvoj přístrojového vybavení a moderních technologií pod názvem „Národní virtuální laboratoř Univerzity Karlovy, Českého vysokého učení technického a Jihočeské univerzity pro výuku biomedicíny – Tvorba simulátorů a jejich využití ve výuce lékařů, zdravotníků, techniků ve zdravotnictví a bioinženýrů“.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 4/2007, strana A13
Zdroj: