Dialog ve zdravotnictví: sestra - pacient
Lze se domnívat, že svým dílem k tomu přispěly i konference na téma Dialog ve zdravotnictví, které se každoročně již čtvrtým rokem konají na půdě Senátu Parlamentu České republiky. A protože spokojenost pacientů významně závisí na tom, jak s nimi hovoří a jednají nejen lékaři, ale i zdravotní sestry a ostatní pracovníci ve zdravotnictví, věnovala se letošní konference - po třech jednáních věnovaných vztahům pacientů s lékaři - vztahu pacientů a sester. Konferenci opět pořádala Koalice pro zdraví pod vedením paní Jany Petrenko, tentokrát společně s Národním centrem ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, s ředitelkou Marií Košuličovou, a - rovněž tradičně - na půdě Senátu Parlamentu České republiky pod záštitou předsedy Senátu MUDr. Přemysla Sobotky a senátního Výboru pro zdravotnictví a sociální politiku pod vedením senátorky RNDr. Aleny Palečkové. Sponzorem letošní konference byla farmaceutická společnost Pliva. Více než stovka účastníků vyslechla deset sdělení, z nichž mj. vyplynulo, že otázka, jak a proč komunikovat se zdravotní sestrou, patří nejen pacientům, ale i lékařům; dále se zabývala komunikačními nástrahami v edukaci pacientů, problémy, s nimiž se pacienti obecně, ale také speciální skupiny pacientů (nevidomí, neslyšící apod.) potýkají v ordinacích a zdravotnických zařízeních, komunikací s pacienty a jejich blízkými v domácí paliativní péči nebo v závažných zdravotnických a životních situacích, právními souvislostmi komunikace ve zdravotnictví, vzděláváním nelékařských zdravotnických pracovníků v komunikaci s pacientem. V průběhu konference také několik pacientských organizací udělilo čestné plakety zdravotním sestrám, jejichž práci a přístup k pacientům považují za výjimečný a příkladný.
Plnou verzi článku najdete v: Medical Tribune 29/2007, strana A03
Zdroj: