Česko má první vyskladňovací automat - Inovace v distribuci léků
Česká republika následuje trendy světového farmaceutického trhu, a to i na poli vyskladňování. Společnost Alliance Healthcare, přední evropský distributor léčivých přípravků, nechala jako jediná v České republice do svých skladů implementovat unikátní automatickou vyskladňovací linku, která dokáže k expedici vychystat až 1 100 objednávek léků a léčivých přípravků za hodinu a dobu vychystání zkrátila na polovinu.
Automatickou linku nacházející se v centrálním skladu Alliance Healthcare v pražských Malešicích tvoří 70 metrů dlouhý přepravní pás, který je po obou stranách lemován zakladači s výrobky ve tvaru „stříšky“, tzv. A‑FRAME. Linka byla tomuto designu přizpůsobena, aby byla na minimálním prostoru zajištěna maximální hustota produktů.
Automatická linka typu A‑FRAME je nejčastěji využívána ve farmaceutickém, kosmetickém a tabákovém průmyslu. Uplatnění ale najde ve všech odvětvích, která předpokládají vychystávání objednávek s malým počtem druhů produktů. „A‑FRAME jsme zvolili, abychom dosáhli maximální efektivity fungování našeho skladu. Kromě usnadnění a zrychlení práce jsme však mysleli i na údržbu a případné rozšíření. Celá konstrukce je modulární, tudíž máme možnost linku kdykoli uzpůsobit našim potřebám,“ vysvětluje Mgr. Pavel Petřík, provozní ředitel společnosti Alliance Healthcare.
Linka nacházející se v centrálním skladu společnosti Alliance Healthcare vyskladňuje 2 000 druhů produktů. Do zásobníků linky byly umístěny ty nejobrátkovější, aby byla zajištěna co nejvyšší rychlost vychystání položek, které se na objednávkách objevují nejčastěji. Princip fungování linky je založen na spárování čárového kódu objednávky s přepravkou a samotnými produkty. Jakmile počítač přijme objednávku, A‑FRAME začne vyskladňovat na pás požadované produkty, které vypadávají ze zásobníků, a kompletuje objednávku, jež je vsypána do alokované přepravky.
Technologie vyskladňování myslí rovněž na těžší produkty. Aby nedocházelo k jejich deformaci, vkládají se do sloupců zásobníku speciální pevné oddělovače. Výrazně těžké produkty nejsou do automatu zakládány vůbec, ty se vyskladňují z manuálních stanic.
Automat v současné době realizuje až 700 přepravek za hodinu, pod pásem se tak každé 3 až 4 vteřiny plní nová přepravka. Vyskladňování může probíhat ve třech různých režimech – v automatickém, poloautomatickém a manuálním. Plně automatické vychystání je pouze v režii A‑FRAME. V případě poloautomatické objednávky se do přepravky vsype automatem jen část objednávky a přepravka pokračuje směrem k manuálnímu doskladnění. Při režimu manuálního vyskladnění pak přepravky pod A‑FRAME pouze projíždějí a pokračují rovnou k manuální zastávce. Na své trase projíždějí přepravky třemi smyčkami a až patnácti zastávkami.
Všechny objednávky obsahující produkty uskladněné v A‑FRAME ale nemohou být vyskladněny automaticky. Manuálně jsou vždy vyskladněny tzv. nadlimitní objednávky, tedy objednávky přesahující počet 20 kusů jednoho druhu produktu. Zboží je vychystáváno z tzv. druhých lokací, tedy ze spádových regálů umístěných v bezprostřední blízkosti automatu. Cílem přesouvání nadlimitních objednávek k manuálním stanicím je omezit doplňování produktů do zakladačů na minimum.
Nové technologie pro bezchybnou expedici
Kromě zajištění efektivního automatického vyskladňování se Alliance Healthcare zaměřila také na minimalizaci chybovosti v rámci manuálního vyskladňování, za jejímž účelem používá nové technologie, jako je tzv. bionická ruka. Jedná se o speciální čtečku, která odstraňuje nutnost zapamatování si mnohých informací o produktu. Bionická ruka na zastávce načte číslo přepravky a na jejím displeji se následně zobrazí lokace a počet kusů výrobku určeného k vyskladnění. Pracovník se v rámci svého stanoviště přesune na určenou lokaci a pamatuje si pouze počet kusů výrobku, nikoli produkt samotný a jeho umístění, díky čemuž se chybovost skutečně výrazně snižuje.
Výjimečnost automatického vyskladňování je možné spatřovat i ve faktu, že veškeré vyskladněné objednávky procházejí kontrolou – rovněž automatickou. Na lince jsou umístěné senzory, které obsah přepravek monitorují a porovnávají počet vyskladněných kusů produktů s počtem kusů na objednávce. Nenaleznou‑li chybu, pokračuje přepravka přímo k expedici. Pokud se však objeví nesrovnalost, je přepravka spolu s automatickým tiskem seznamu chyb nasměrována na tzv. error line, tedy reklamační linku, kde jsou veškeré nesrovnalosti odstraněny.
Po naplnění přepravky veškerým objednaným zbožím z automatu nebo z manuálního vyskladňování pak přepravka pokračuje k verifikaci označení a poslední kontrole jejího obsahu. Na samém konci přepravního pásu linky je na vnější stranu přepravky automaticky vložen identifikační lístek s adresou odběratele, jehož správnost kontroluje poslední senzor umístěný na kanálu za tiskárnou štítků. ,
Alliance Healthcare průkopníkem českého farmaceutického trhu
Změna dosavadních vyskladňovacích postupů a samotné uvedení linky do chodu trvaly tři dny. Jedná se o rekordně krátký čas, jehož bylo dosaženo díky bezchybné logistice a maximálně efektivní spolupráci s výrobcem linky. Zákazníci tak nepocítili jakýkoli výpadek v dodávkách objednávek.
Největší obdiv ale patří pracovníkům skladu, kteří linku udržují v naprosto perfektním stavu. Rakouský výrobce automatických linek Schäfer dokonce používá Alliance Healthcare u svých zákazníků jako referenční příklad bezchybné péče o zařízení. Za dobu provozu automatické linky v malešickém skladu nebyl potřeba ani jeden výjezd techniků, což nebývá zvykem.
Linka se stavěla přibližně čtyři měsíce. Původní hala však byla pro linku nedostačující. Proto musel být prostor značně rozšířen. Pro zajištění optimálního fungování nechala Alliance Healthcare vystavět dvě nové haly, ve kterých byly vystavěny mezaniny.
Nyní je linka v rutinním provozu a umožňuje vychystávat objednávky ve všech třech zmíněných režimech současně, čímž výrazně zkracuje dobu potřebnou k expedici objednávek. Kromě popsané minimalizace chyb umožňuje automat zásobovat regiony přímo z Prahy a přináší tak absolutní dostupnost kompletního sortimentu lékárenských výrobků a zdravotnického materiálu z hlavního distribučního centra ve velmi krátkém čase. „Linka šetří čas. Dokáže nachystat 52 % všech objednávek, přičemž dobu vychystání objednávky jsme dokázali zkrátit na polovinu, tedy na 30–35 minut,“ doplňuje Mgr. Pavel Petřík.
Ačkoli v západní Evropě je automatická vyskladňovací linka pro distribuci léčiv běžnou praxí, v rámci střední a východní Evropy tomu tak není. Například v České republice je postavena pouze jediná.
„Uvědomujeme si světové trendy a jako průkopníci v oblasti distribuce léčiv v České republice je následujeme. V současné době je jediná automatická vyskladňovací linka v Česku součástí hlavního distribučního centra Alliance Healthcare v Praze. Linku jsme nechali do skladu implementovat především kvůli zvýšení rychlosti vyskladňování. Lékárny posílají objednávky léků na poslední chvíli a v době špiček objednávek se nám při manuálním vyskladňování prodlužoval čas vyskladnění. Díky automatu zvládáme špičky bez problému, zachováváme časy dojezdů do lékáren a navíc jsme výrazně snížili chybovost,“ říká Mgr. Pavel Petřík.
Zdroj: Medical Tribune