Celoživotní vzdělávání si praktik řídí sám
Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP (SVL) jako jeden z garantů vzdělanosti všeobecných praktických lékařů (VPL) připravila a nabízí dlouhodobě komplexní a jedinečný systém celoživotního vzdělávání pro 5 200 VPL, který je založen na kombinaci tradičních vzdělávacích forem, seminářů, konferencí, článků v odborném časopisu SVL ČLS JEP Practicus, doporučených postupů a distančního elektronického vzdělávání na www.svl.cz a formou e‑learningu na www.euni.cz. V uvedeném systému každý rok zaznamenáváme řádově přes 10 000 kontaktů svědčících o velkém zájmu VPL o tyto formy vzdělávání.
Semináře a konference
V rámci klasických forem celoživotního vzdělávání SVL realizuje systém, který se skládá z krajských seminářů (pořádají se 150krát ročně ve všech krajích v ČR), nadregionálních seminářů pořádaných 4krát až 5krát do roka a dvou celostátních konferencí SVL. O kvalitě regionálních seminářů svědčí velký zájem VPL. Každoročně na nich zaznamenáváme okolo 8 500 kontaktů s VPL a ty jsou v plné organizační a obsahové režii sekretariátu SVL a příslušných krajských konzultantů.
Semináře jsou členěny na část plánovanou centrálně a týkající se zpravidla implementace doporučených postupů pro VPL a na část s volnou volbou vzdělávacích témat podle potřeb regionů a podle rozhodnutí krajských konzultantů. Vzdělávání formou seminářů je důležitou součástí celoživotního vzdělávání lékařů, neboť nabízí možnost přímého setkání VPL a lokálních specialistů, vytváří důležitou platformu pro diskuse a kuloární výměnu zkušeností. Semináře jsou hodnoceny čtyřmi kredity ČLK.
Další součástí klasické formy vzdělávání jsou dvě celostátní konference SVL – Jarní interaktivní konference a Výroční konference. Jarní konference SVL ČLS JEP se pořádá pravidelně ve Slovanském domě v Praze. Interaktivní pojetí přednášek, včetně možnosti vstupu do řešení problému pomocí hlasovacího zařízení, se výrazně podílí na zlepšování komunikace mezi VPL a specialisty, usnadňuje vzájemné předávání poznatků a zkušeností. Umožňuje i pružně reagovat na informační potřeby všech zúčastněných.
Z tohoto hlediska lze Jarní konference považovat za velmi zdařilé. Počet účastníků se v průběhu let ustálil na počtu okolo 900. Na každé konferenci je prezentováno okolo 40 sdělení, která jsou zpracována z pohledu specialistů i praktických lékařů. Uvedená akce je hodnocena 18 kredity ČLK. Výroční konference SVL ČLS JEP se tradičně střídají v Brně a Karlových Varech. Jedná se o hlavní akci SVL, kde jsou prezentována a diskutována klíčová odborná témata daného roku.
Na výročních konferencích se dlouhodobě registruje okolo 1 200 účastníků a je předneseno více než 60 sdělení, která moderují a řídí praktičtí lékaři. Pozornost se zaměřuje především na aktuální problémy a doporučené postupy pro praktické lékaře, které prezentují buď sami praktičtí lékaři, nebo pozvaní specialisté. Jedním z nezanedbatelných výsledků uvedených konferencí je vznik týmů, jež dále spolupracují při tvorbě doporučených postupů i jiných projektů. Výroční konference je hodnocena 20 kredity ČLK.
Co všechno tiskneme
SVL ČLS JEP také vlastní a vydává odborný časopis SVL ČLS JEP Practicus, který vychází 10krát ročně v nákladu 6 000 výtisků. Časopis je rozesílán zdarma všem praktickým lékařům v ČR a jsou s ním distribuovány i doporučené postupy vydané CDP‑PL (Centrum doporučených postupů pro praktické lékaře). Pravidelnou součástí časopisu je znalostní test hodnocený devíti kredity ČLK. Ročně je redakci zasláno kolem 3 000 testů se zhruba 80% úspěšností.
K dalším pravidelně vydávaným tištěným publikacím sloužícím ke kontinuálnímu vzdělávání VPL patří Doporučené postupy pro VPL. Při výběru témat jsme se soustředili na postupy celospolečensky významné (prevence), postupy se zvýšeným rizikem pro lékaře nebo pacienta, v nichž se často chybuje, postupy, kde nové vědecké poznatky mění názory na diagnostiku nebo léčbu onemocnění, a postupy s velkým ekonomickým významem, z hlediska ceny, frekvence nebo jejich součinu. Celkem jsme vytypovali 40 témat, která lze nalézt na www.svl.cz a z nichž každý rok 10 novelizujeme.
Rozesíláme je všem VPL a implementujeme do praxe pomocí regionálních seminářů a dalších forem vzdělávání. Cílem vytváření DP je pozitivní změna chování VPL, omezující možnost vzniku chyb a neúčelné variability při řešení problémů LPP ve prospěch vyšší kvality poskytované péče.
DP chápeme jako praktický prostředek pro dosažení změny chování, nikoli jako cíl sám o sobě. DP je dle našeho názoru doporučení, nikoli závazná norma, a každý VPL může u konkrétního pacienta zvolit i jiný vhodný postup.
Dále v rámci SVL připravujeme novelizaci učebnice Všeobecné praktické lékařství a připravujeme ediční řadu příruček „malých oborů“ pro VPL. V rámci elektronických forem vzdělávání mají VPL k dispozici i webové stránky SVL ČLS JEP, které obsahují výběr informací pro ně. V roce 2009 jsme zaznamenali 275 526 kontaktů.
E‑learning
Poslední rozvíjenou formou vzdělávání je e‑learning. Tato forma kontinuálního vzdělávání lékařů se poprvé objevila v České republice v květnu roku 2006, kdy byl na internetové adrese www.euni.cz spuštěn vzdělávací portál EUNI, který si hned od počátku získal velkou oblibu mezi VPL. Ti mají v současné době na EUNI největší absolutní zastoupení (celkem 2 209 registrovaných VPL) ze všech medicínských odborností, což, vezmeme‑li v úvahu celkový počet VPL v ČR (zhruba 5 200), není zase až tak velkým překvapením. Co ale naopak překvapením je, je procento VPL, kteří se do projektu zapojili (41,8 %). V tomto směru jsou „lepší“ pouze urologové (46,5 %), ostatní specializace „ztrácejí“ 10 a více procent.
Je velmi zajímavé, že i když je na portále EUNI k dispozici 65 lekcí, jež pokrývají stěžejní témata medicíny a jsou ve valné většině cíleny na specialisty, je dlouhodobě průměrný počet návštěv lekcí připadajících na jednoho specialistu prakticky shodný s průměrným počtem návštěv VPL. Za každý úspěšně absolvovaný zkouškový test lze získat osm kreditů ČLK v rámci kontinuálního vzdělávání. Plánujeme díky úzké spolupráci mezi portálem EUNI a SVL ČLS JEP, že budou tyto kredity automaticky generovány do souhrnného certifikátu za daný rok vydávaného SVL, jenž obsahuje údaje o získaných kreditech ze všech vzdělávacích aktivit absolvovaných členem SVL za dané období.
VPL je objektem i subjektem vzdělávání
Uvedené formy vzdělávání pro VPL představují širokou nabídku možností celoživotního vzdělávání a prakticky pokrývají i jeho reálné potřeby. Jsme rádi, že se pravidelně našich aktivit zúčastňují i významní zástupci odborných společností ČLS JEP a ve spolupráci s nimi tvoříme i doporučené postupy a realizujeme další edukační akce.
Nicméně zásadním posunem oproti minulosti je fakt, že VPL mají organizaci a režii svého hlavního vzdělávání plně pod svojí kontrolou, nejsou odkázáni na jiné poskytovatele nebo komerční organizace a nabídka je dostatečně široká, aby až na výjimky uspokojila jejich edukační potřeby. Přitom mají stále možnost v případě potřeby si doplnit vzdělání i z akcí pořádaných jinými subjekty podle svých zájmů a potřeb.
Doc. MUDr. Svatopluk Býma, CSc.,
Ústav sociálního lékařství , LF UK v Hradci Králové
Zdroj: Medical Tribune