Přeskočit na obsah

Baví mě kombinovat medicínu a hru zvanou obchod



* Jakou pozici ve společnosti Pfizer v současnosti zaujímáte? Jakou oblast máte na starost a kolik kolegů máte ve svém týmu?

Pracuji jako sales manager prodejního týmu, který je složen z 12 lidí - šesti mužů a šesti žen. Mají na starost originální produkty z kardiovaskulární oblasti, používané zejména praktickými lékaři, internisty a kardiology. Můj tým zodpovídá za oblast severní, střední a jižní Moravy.

* Můžete stručně popsat své vzdělání, předchozí zkušenosti a dosavadní kariéru?

Původní profesí jsem lékařka. Po skončení studia na Univerzitě Palackého v Olomouci jsem čtyři roky pracovala jako lékařka na II . interní klinice FN v Hradci Králové. Tam jsem prožila své začátky v medicíně a své první opravdové a zodpovědné setkání s pacienty. Měla jsem neuvěřitelné štěstí na kolegy-spolupracovníky i nadřízené, kteří mě ovlivnili jak odborně, tak osobně. II. interní klinika FN v Hradci Králové byla v době, kdy jsem tam pracovala, ideálním místem pro elévy, jako jsem byla já. Pracovala jsem a hlavně se učila od opravdových kapacit. A co víc, na klinice panovala velmi přátelská, milá a otevřená atmosféra. Řekla bych rodinná - v nejlepším smyslu toho slova.

Nejradši bych na tomto místě vyjmenovala všechny, kdo pro mě byli vzorem, a všechno, za co jsem jim vděčná, ale protože bych určitě na některé zapomněla, vzpomenu jen přednostu, profesora Vladimíra Pidrmana. Ten byl mým prvním "šéfem" a u něj jsem našla v reálu veškeré vlastnosti, jež by měl člověk v řídící funkci mít - stabilitu, autoritu, odbornost, respekt, humor a lidskost.

Po atestaci, přestěhování do Ostravy a následné mateřské dovolené se dvěma dcerami, se situace vyvinula tak, že jsem se už ke své původní profesi nevrátila. Nastoupila jsem nejprve jako farmaceutický reprezentant a pak jako trenér do farmaceutické firmy. Rozhodnutí to nebylo jednoduché, ale při pohledu zpět ho určitě nelituji. Naučila jsem se totiž úplně nové věci a začala pronikat do oblastí, o nichž jsem měla do té doby jen okrajovou znalost - komunikaci, vyjednávání, prodejní a prezentační dovednosti. Je spousta věcí, které jsem se naučila. Časem se ze mě vlastně stal mluvčí, organizátor i "profesionální" řidič.

A kdybyste se zeptal, co mě ovlivnilo nejvíc v posledních letech, tak to byl dvouletý, akreditací zakončený výcvik v systemickém koučinku. Ale to by bylo na samostatné povídání...

* Ve společnosti Pfizer patříte mezi nejúspěšnější manažery. Můžete našim čtenářům přiblížit, jak jste toto ocenění získala?

Každoročně se ve všech pobočkách naší společnosti na světě provádí zaslepený průzkum spokojenosti a angažovanosti zaměstnanců. Otázek je mnoho a týkají se takových oblastí, jako jsou pracovní prostředí, spokojenost s nastavenými procesy a jejich dodržováním, firemní kultura, sounáležitost, spolupráce s kolegy, nadřízenými, plnění zodpovědnosti, možnosti pracovního růstu, motivovanosti a mnoho dalších. Na otázky odpovídají všichni zaměstnanci na všech úrovních a odpovědi zpracovává nezávislá firma. Po analýze a vyhodnocení se výsledky dostávají na stůl vedení firmy, a pokud se na základě průzkumu objeví problematická oblast, je snahou managementu situaci řešit.

Tato anketa je také ukazatelem toho, co uvnitř společnosti funguje výborně a díky čemu jsou lidé motivovaní a spokojení. Na konci roku 2009 se vedení společnosti v New Yorku rozhodlo vyhodnotit jednotlivé výsledky těchto zaměstnaneckých průzkumů za tři roky zpětně a srovnat je mezi sebou v jednotlivých zemích. Následně byli vyhodnoceni ti manažeři z celého světa, kteří během let 2007 až 2009 dosahovali kontinuálně nejlepších výsledků, nad 90% hladinou ve všech sledovaných parametrech. Bylo jich jedenadvacet na celém světě a já jsem byla mezi nimi. Takže moje ohodnocení je vlastně odrazem toho, jak odpovídali mí přímí podřízení v průběhu posledních tří let. I˙kdybych nedostala oficiální gratulace, tahle výpověď "mých lidí" je pro mě nejdůležitější a mám z ní velkou radost.

* Jaký je váš recept na takový úspěch? Co děláte jinak než vaši kolegové v podobných pozicích?

Co dělám jinak? Na to vám mohu těžko odpovědět, protože po mě chcete analýzu práce jiných a přímé srovnání. Mohu říct, co se snažím dělat já: snažím se být empatická a předvídat, co bude následovat po mém rozhodnutí, jaké akce vypuknou, co budou muset moji lidé absolvovat a co to přinese. A pokud odhadnu nějaká nebezpečí nebo překážky, snažím se vymyslet jiné varianty nebo zjednodušení.

Snažím se o přátelský přístup, protože jsem přesvědčena, že spolupráce a respekt nejde nařídit. Vím, že moji podřízení dělají svou práci, jak nejlépe dovedou. A pokud se mi jejich výsledky nelíbí, pak je mým cílem zařídit věci tak, aby se výsledky zlepšily. A vyplácí se mi nenařizovat, radit jen do určité míry, ale ptát se.

Na druhou stranu, když je to nutné, jsem adresná a přísná, protože i tolerance má své meze. A když sama udělám chybu, otevřeně se k ní přiznám.

* Obliba vedoucích pracovníků obvykle vychází z jejich schopnosti vytvořit lidem kolem nich příjemné pracovní podmínky a schopnosti šířit dobrou náladu. Jak si tuto dobrou náladu udržujete vy sama?

Jako první se mi vybaví odpověď: "Dost obtížně." Někdy je jediným způsobem nechat pracovat chemii, tedy endorfiny. K tomu se dopracuji obvykle tak hodinovým během, kdy tělo i mozek přepnu na úplně jiný režim a proběhne reset momentálních starostí a problémů.
Ale obecně je to o tom, které myšlenky nechám, aby ovládaly můj každodenní život. A je fakt, že pokud je primární nastavení pozitivní, některé věci pozbudou na vážnosti a důležitosti. Občas nejlíp zafunguje, když si ze sebe samé udělám legraci.

* Podle odborníků zaměstnanci u svých nadřízených velmi pozitivně hodnotí dobrou komunikaci. Do jaké míry vaše rozhodnutí vycházejí z názorů či konzultací s kolegy?

Už jsem řekla, že si běh věcí představuji dopředu. Někdy je člověk sám, a tudíž je to jediná možnost, jak odhadnout dopady svých rozhodnutí. Pokud mi to ale situace dovolí, radím se hodně a ráda - se svými lidmi v týmu, s kolegy sales managery i se svými nadřízenými. Víc hlav vždycky víc ví. Navíc mám to štěstí, že mám kolem sebe v naprosté většině lidi, kteří jsou naladěni na stejnou notu. Vím, že mohu být před nimi otevřená a že dostanu jejich jasné odpovědi a názory. Pozitivní i méně pozitivní.

* Jste úspěšná manažerka, ale také manželka a matka dvou dcer. Jak zvládáte skloubit tyto rozdílné role? Podporuje vás vaše rodina v práci?

Bez podpory a tolerantního přístupu manžela a dětí bych tuhle práci dělat nemohla. Všechno je o konsensu, ústupcích a ve finále o spokojenosti všech zúčastněných.

Na druhou stranu, co bych to byla za manažera, kdybych nedokázala být úspěšná a oblíbená doma, kde to znám nejlíp? Nutno říct, že rodina je první, na co myslím a co řeším. Z toho důvodu třeba taky vím, že moje místo bude vždycky na Moravě, kde mám rodinu a své nejbližší.

* Jak relaxujete a co děláte ve volném čase?

Čekala jsem, kdy tahle otázka přijde. Předně, musím říct, že volný čas skoro nemám. Moje práce je dost časově náročná, včetně důvodu, že bydlím přes 300 km od Prahy, kde máme sídlo firmy. Takže stručná odpověď by mohla být, že ve volném čase stále a ráda cestuji.

Jinak mě spolehlivě dobíjí, když si můžu občas sama dělat, jen co chci já - číst si knížky, podívat se na neakční film nebo se procházet po své krásné zahradě, relaxovat u hudby, poslouchat Horáčkovy texty. Je toho spousta

* Co byste poradila ostatním manažerům, nejen ve farmaceutických firmách, ale i třeba v jiných oblastech zdravotnictví, kteří chtějí být oblíbení a chtějí pozitivně motivovat své podřízené podobně jako vy?

Nemám příliš v oblibě obecné rady. Moje zkušenost je taková, že pokud nejsou vyžádané, tak se nejen míjejí účinkem, ale jejich

Dokončení na str. B8

udílení vede spolehlivě k nepříjemné odezvě z druhé strany. Nicméně ve stručnosti bych to vyjádřila asi takto: každý, kdo pracuje s lidmi, by se měl snažit je poznat, být s nimi zabraný do práce a znát je, i ve chvílích, když se nepracuje. Respektovat individualitu a fandit jim.

* Příznivou pracovní atmosféru v kolektivu netvoří pouze manažer, ale napomáhá jí také firemní kultura společnosti. V tomto ohledu se vaše společnost má čím chlubit. Proč si myslíte, že firma Pfizer získala ocenění Nejlepší zaměstnavatel v České republice v uplynulém roce?

Jakási poučka říká, že pokud jsou zaměstnanci spokojení, pak dobře pracují, a tudíž firma prosperuje a je úspěšná. Může pak činit další kroky, které dělají z jejích spokojených zaměstnanců ještě spokojenější zaměstnance atd. Vzniká tím spirála, která se týká hlavně hmotných zdrojů a věcí, jež s tím souvisejí. Toto pravidlo u nás ve firmě funguje.

Kromě hmotných zdrojů, je ale neméně důležitá ještě jedna složka. A to je právě ta kultura. Tu představují lidé a jejich charaktery a návyky. To, že se k sobě navzájem a bez ohledu na své pracovní pozice chováme slušně a s respektem, odvádíme svou práci, známe své zodpovědnosti, nezávidíme si, dokážeme spolupracovat a táhnout za jeden provaz. A po práci se umíme s plným nasazením i bavit.

* Jak vy osobně hodnotíte podmínky, které vám váš zaměstnavatel poskytuje?

Já jsem spokojená a moji lidé také. A pokud spokojeni s něčím nejsme, vím, na koho se obrátit a s kým o věcech diskutovat.

* Jednou z dalších charakteristik, již mají firmy úspěšné v anketě Nejlepší zaměstnavatel společnou, je vysoký podíl žen v manažerských pozicích. Jaká je podle vás možnost uplatnění žen ve společnosti Pfizer ve srovnání s muži?

Přestože nemáme ve firmě nastaveny žádné kvóty, které by určovaly poměr žen a mužů na manažerských pozicích, ženy jsou u nás velmi úspěšné a v poměrně hojné míře manažerské pozice zastávají. Je to prostě přirozený důsledek toho, že jsou stejně chytré a schopné jako muži. A navíc, jsou většinou o dost hezčí.

* Jaké uspokojení vám osobně přináší práce pro společnost Pfizer?

Dělám práci, která mě baví. Je částečně o medicíně, částečně o hře zvané obchod, také o jednoduchosti i záludnosti komunikace, kreativitě, soutěživosti a motivech. Důležité pro mě je, že se těším se na lidi, kteří se mnou pracují.

Zdroj: Medical Tribune

Sdílejte článek

Doporučené