Ad Má být nemocnice opevněným hradem?
MT 17/2008, str. A2 a A3
Redakce MT položila ve své rubrice Diskusní fórum otázku, kam až je v úsilí o bezpečnost pacientů rozumné zajít a jaká opatření by už naopak přinesla spíše negativa. Reagovala tak na redakční test, který provedli redaktoři deníku MF Dnes, jimž se podařilo v převleku za zdravotníky proniknout až na oddělení nemocnic a dostat se jak k pacientům, tak k jejich zdravotnické dokumentaci.
Nemocnice Na Homolce vnímá pojem bezpečnosti v nemocnicích jako komplex čtyř aspektů:
* z pohledu bezpečnosti pacienta,
* z pohledu bezpečnosti objektu jako veřejné budovy,
* z pohledu bezpečnosti osob – návštěv a zaměstnanců,
* z pohledu bezpečnosti informací/dat.
Z pohledu ochrany pacienta
Domníváme se, že je nezbytné kontrolovat osoby přistupující k nemocným ve stavu bezvědomí, napojeným na přístroje. Chráněni musejí být v období, kdy působí sedativa, nemohou se pohybovat či jsou psychicky handicapovaní. V situaci, kdy se chodící pacient pohybuje v přátelském prostředí nemocničních prostor, není podle našeho názoru důvod takovéto nemocné izolovat od okolního světa. Musejí mít pouze možnost se kdykoli dovolat pomoci – stejně jako v kterékoli veřejné budově. Je bezpodmínečně nutné, aby byly označeny zákazy vstupu do částí nemocnice, které jsou technologické a příslušejí technické a provozní správě budovy.
Z pohledu bezpečnosti budovy
Podle našeho názoru je třeba využívat funkční bezpečnostní službu pro případ konfliktů, krádeží, ale i regulace dopravy v nemocničním areálu. Role bezpečnostní služby stoupá hlavně mimo pracovní dobu. Nemocnice je plná drahých zařízení a cokoli, co není třeba k poskytování péče v ústavní pohotovostní službě, je třeba uzamknout a kontrolovat. Výběr personálu je při platových podmínkách současných bezpečnostních služeb vždy rizikový a je třeba minimalizovat možnosti ztráty důvěry (pravidelně kontrolovat smlouvy na agenturní služby, stanovit kontrolovatelná pravidla pro výkon služby bezpečnostní agentury, kontrolovat dodržování bezpečnosti práce, nepožívání alkoholu atd.). Je nutné vyžadovat procesní řízení agenturní služby u jejího provozovatele.
Z pohledu bezpečnosti osob
Zdůrazňujeme především prevenci úrazů uvnitř i vně budovy a umožnění maximální orientace uvnitř areálu. Pro chodící pacienty je důležité zajistit možnost kontaktu na vnitřních nouzových telefonních číslech – první pomoci, bezpečnostní služby, hasičů. Pokud přijde za pacientem návštěva v mimopracovní době, myslíme si, že v dnešní situaci, kdy se ve všech českých nemocnicích potýkáme s nedostatkem personálu, musí být vstup na oddělení, a to i se standardními lůžky, po pracovní době uzamčen a kontrolován. Pacient by měl být tím, kdo rozhoduje, zda chce, či nechce návštěvu přijmout.
Z pohledu bezpečnosti informací
Je nutné přesně dodržovat legislativu. V případě nejasnosti, zda dokumentaci či informace z ní poskytnout, je důležité mít vnitřní předpis pro zaměstnance, který definuje postup při žádosti o poskytování informací o pacientech. Zároveň je nutné určit v rámci nemocnice odpovědnou osobu či pracoviště, které poskytne dotazovanému konzultaci dříve, než dojde k porušení zákona.
Nikdy se nelze zcela vyhnout riziku narušení bezpečnosti otevřené veřejné budovy, pokud budeme chtít umožnit návštěvy nemocných a vyhnout se režimu kasáren. Pohledy na hranici mezi testem bezpečnosti a provokací, stejně tak jako názory na objem prostředků vynakládaných na ostrahu, se mohou výrazně lišit. Zahraniční zdroje komentují „falešný bílý plášť“ a falešné označení „lékař“ jako podklad pro obvinění z podvodu.
Výše prostředků placených bezpečnostní službě, investice do kamerového systému, uzavření prostor a omezení vstupu jen na magnetické identifikační karty nemá horní hranici. Jediným zdrojem příjmů nemocnice je však každoročně úhradová vyhláška VZP a je na pečlivé rozvaze, kolik se investuje do rozvoje zdravotnických provozů a kolik do bezpečnosti. Z pohledu naší nemocnice jsme vždy považovali za nejrizikovější oblast v bezpečnosti informací možnost anonymní změny údajů v dokumentaci a následný vznik nepravdivých informací bez personální odpovědnosti. Tomuto problému jsme se dlouhodobě věnovali a v možnostech nemocničního informačního systému toto trvale ošetřujeme s největší pečlivostí. Způsob ochrany před možností neidentifikovatelných změn v dokumentaci pacientů v naší nemocnici plně odpovídá mezinárodním standardům kvality a bezpečnosti.
Zdroj: