Ad Centrální úložiště dat dá dokonalý přehled všem
Dovolím si parafrázovat titulek vyjádření náměstka ministerstva zdravotnictví pro legislativu a právo z MT 5/2010 (22. 3. 2010, str. A5). Správně by totiž měl znít: "Centrální úložiště dat dá některým dokonalý přehled o všech." O výhradách a připomínkách Úřadu pro ochranu osobních údajů a prakticky všech zdravotnických profesních sdružení a samospráv bylo popsáno mnoho stránek a není nutné je znovu opakovat. Přesto si dovolím uvést mlhavou představu pana náměstka o úložišti dat a vůbec o celém návrhu novely zákona o léčivech z virtuální do skutečné reality. Jaké byly důvody pro přípravu novely?
"Jednou z motivací byla snaha o prosazování elektronické preskripce a zprovoznění centrálního úložiště dat " Platný zákon o léčivech uložil Státnímu ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) zprovoznit Centrální úložiště elektronických receptů k 31. 12. 2008.
Podle tiskových zpráv SÚKL se tak stalo, i když se ze stejných zdrojů můžeme dozvědět, že "SÚKL v průběhu února (2009) intenzivně pokračoval v činnostech týkajících se budování Centrálního úložiště elektronických receptů". Dnes už není podstatné, že budovatelé zprovozněním a následným budováním pravděpodobně překonali obecnou i speciální teorii relativity.
Důležité je, že se ministerstvo zdravotnictví snaží prosazovat elektronickou preskripci už po 15 měsících od jejího spuštění. A zde musím pochválit pana náměstka, protože zcela správně uvedl, že "z hlediska legislativy a práva elektronické preskripci nic nebrání". K dnešnímu dni přesto nebyl v souladu s platnou právní úpravou předepsán ani jeden elektronický recept. Důvodem není špatná právní úprava, ale vysoké náklady zvoleného řešení a nedostatečná kontrola SÚKL ze strany ministerstva.
V článku pan náměstek také uvedl, že od představitelů komory očekává konkrétní výtky k novele samotné. Odbor legislativy a práva ministerstva zdravotnictví přitom obdržel zcela konkrétní výhrady a připomínky České lékárnické komory (v elektronické podobě se zaručeným elektronickým podpisem) dne 1. 12. 2009. Ke stejnému datu byly k dispozici na webových stránkách www.lekarnici.cz.
Vybudování obrovské databáze o konkrétních občanech a jejich konkrétní farmakoterapii je jediným zřetelným důvodem pro přijetí novely zákona o léčivech. Proklamované výhody budoucího využití dat, získaných bez vědomí a bez souhlasu občanů, jsou pouze vzdušné zámky v hlavách státních úředníků a vábnička pro zatím nerozhodnuté nebo naivní. Skutečnost je těmto výhodám dosti vzdálena. Novela zákona, z jejíž přípravy byla vyloučena celá zdravotnická veřejnost, nepřináší kromě pravomoci SÚKL vyžadovat údaje od lékáren nic z proklamovaných výhod. Neřeší ani výše zmiňované rok a čtvrt trvající nefungující elektronické předepisování léčiv, k němuž bylo zákonem zřízeno, zprovozněno a následně budováno centrální úložiště. Pachuť a stín pochybností umocňuje izolovaná příprava sběru dat odděleně od všech ostatních složek zdravotnictví a bez spolupráce s nimi pouze za dveřmi SÚKL.
A pseudoefedrin? Jde o účinnou látku, která svým terapeutickým významem nepřesahuje hodnotu papíru, na němž se o něm píše. Pan náměstek vytýká České lékárnické komoře nedostatečné kontrolní mechanismy v této oblasti. Nabízí posílení dozorových mechanismů SÚKL. I v tomto bodě odpovídá představa úředníka spíše virtuální než skutečné realitě. V roce 2007 zveřejnil SÚKL seznam 22 lékáren s nadměrným (v řádu tisíců) výdejem léčiv s obsahem pseudoefedrinu. A to je vše.
Provozovatelé těchto lékáren se nijak nezalekli svého jména v seznamu, a někteří si dokonce do výlohy umístili oznámení, že po kontrole SÚKL je možno vydávat tato léčiva bez omezení. Naproti tomu Revizní komise a následně Čestná rada České lékárnické komory u odborných zástupců těchto a dalších lékáren rozhodla o udělení pokut do maximální výše povolené zákonem, o několika podmínečných vyloučeních z komory, a ve dvou případech dokonce o vyloučení nepodmíněném. V těchto dvou případech to znamená ukončení činnosti výkonu práce v lékárně. V této lékárně je poskytována péče v rozporu s právním řádem České republiky a zodpovědní úředníci jen přihlížejí nebo, ještě výstižněji, virtuálně omezují dostupnost pseudoefedrinu, aby mohl být v reálném prostředí dál zneužíván.
Zdroj: Medical Tribune