Lze vrátit studium sester na SZŠ?
Směrnice 2013/55/EU, kterou se mění směrnice 2005/36/ES o uznávání odborných kvalifikací předepisuje sestrám nejméně 4 600 hodin teoretického a klinického výcviku, přičemž délka teoretického výcviku představuje alespoň jednu třetinu a délka klinického výcviku alespoň jednu polovinu minimální délky odborné přípravy. To znamená, že sestra musí absolvovat 2300 hodin praxe a min. 1 533 hodin odborné teorie, dohromady tedy 3833 hodin. Na všeobecně vzdělávací předměty (které ovšem nejsou povinné a lze místo nich vyučovat navíc odbornou teorii nebo praxi) by zbývalo 767 hodin.
Požadavek EU | VŠ/VOŠ | SZŠ – Všeob. sestra (1993 – 1997) |
SZŠ – Zdrav. asistent (2010 – 2014) dle RVP* |
|
Celkem hodin | Min. 4 600 | 4 600 | 4 722 | Min. 4 096 |
Odb. předměty | Min. 1 533 | 2 300 | 1 600 | 2 380 |
Praxe | Min. 2 300 | 2 300 | 1 062 | |
Všeobecně vzdělávací předměty | - | - | 2 060 | 1 716 |
V tabulce vidíme, jaké jsou nynější počty hodin u Všeobecné sestry na VOŠ/VŠ, kde se všeobecně vzdělávací předměty již nevyučují, a oboru zdravotnický asistent, kde se všeobecně vzdělávací předměty vyučovat musí, neb jsou to předměty na střední škole povinné, či předměty přímo maturitní (ČJ, MAT, cizí jazyk, společensko-vědní základ, počítačové dovednosti apod.)
Pro zajímavost je přidaný sloupec s počtem hodin na „staré“ SZŠ, kde se vzdělávaly sestry. Můžeme porovnat s dnešním zdravotnickým asistentem. Ten má oproti „staré“ SZŠ osekaný počet hodin všeobecně vzdělávacích předmětů o 344 a počet hodin odborných předmětů a praxe o 282. Vzdělání zdravotnického asistenta se tedy nedá se vzděláním dřívější všeobecné sestry srovnávat, byť se to někdy tvrdí. (Tím ovšem nechci říci, že se šikovný zdravotnický asistent nemůže v určitých činnostech sestrám v praxi nakonec vyrovnat).
V případě navrácení studia sester na SZŠ by bylo potřeba zabezpečit 2 300 hodin praxe a min. 1 533 hodin odborné teorie a k tomu ještě min. 1 716 hodin všeobecně vzdělávacích (ČJ, MAT, společensko-vědní předměty, cizí jazyk apod.). Ve skutečnosti by to mohlo být i o něco více, protože se uvažuje o tom, že bude přidán na střední školy další cizí jazyk a hodiny matematiky. Také by to mohlo o něco více, pokud bychom chtěli, aby všeobecná sestra měla velmi kvalitní všeobecné vzdělání a tedy počítat s těmi 2 060 všeobecně vzdělávacími hodinami, které byly na SZŠ ještě za starého systému před 10 lety. To je tedy celkem 5549 – 5893 hodin. Cca o min. 1 000 hodin více, než předepisuje směrnice EU.
Představme si nyní, že máme na střední škole 5 549 hodin. Školní rok se rozepisuje na přibližně 33 týdnů. Počet hodin při čtyřletém vzdělání vychází na cca 42 hodin týdně. To je bohužel moc!
Podle § 26 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb.(školský zákon), v platném znění, rámcové vzdělávací programy pro střední vzdělávání stanoví počet povinných vyučovacích hodin, a to nejvýše 35 povinných vyučovacích hodin týdně; …v případě odborného výcviku a odborné praxe v rámci praktického vyučování nejvýše 40 povinných vyučovacích hodin týdně.
Další potíž našeho školství spočívá v tom, že vzdělání sestry je podmíněno ukončením všeobecného školního vzdělání v trvání alespoň 10 let, a my máme vzdělání devítileté.
Lze tedy vrátit studium sester na Střední zdravotnické školy? Domnívám se, že ano, za předpokladu, že
- Změníme školský zákon z hlediska délky základního vzdělání a počtu vyučovacích hodin týdně (a změnit ho jen pro střední školy zdravotnické asi nepůjde jen tak, budeme ho tedy měnit pro všechny?).
- Vykašleme se na předpisy EU (a musíme počítat s tím, že uznání vzdělání české sestry v zahraničí bude problém).
- Omezíme výuku všeobecně vzdělávacích předmětů. Pak ovšem studium sestry nebude maturitní obor, ale učňák. (To opravdu chceme?)
- Budeme věřit, že po absolvování střední školy půjdou sestry do praxe a nebudou se stejně jako z jiných středních škol masově snažit o přijetí na VŠ nebo VOŠ. (Upřímně, já tomu nevěřím).
Lenka Šnajdrová, www.osetrovatelstvi.info
DÁLE ČTĚTE:
Jaké kompetence by mohly sestry převzít od lékařů?
Zdroj: www.tribune.cz