Zákon o zdravotních službách a agentury domácí péče
Odpovídá právník České lékařské komory Mgr. Miloš Máca...
Co se týče dotazu ohledně výběrových řízení na smlouvy se zdravotními pojišťovnami, po 1.4.2012 lze zaznamenat tři zásadní změny. Tou první je novelizace ustanovení § 46 odst. 3 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, v platném znění.
Citované ustanovení konečně výslovně zakotvuje, že provozuje-li lékař svou soukromou praxi jako fyzická osoba, hodlá změnit formu z fyzické osoby na společnost s ručením omezením a zároveň nijak nerozšiřuje rozsah poskytovaných služeb, nekoná se v tomto případě výběrové řízení a smlouvy se zdravotními pojišťovnami zůstávají zachovány.
Dosud byla právní úprava v tomto ustanovení formulována dost nejasně a nešťastně, což mělo za důsledek konání výběrových řízení i v těchto případech, novelou zákona účinnou od 1.4.2012 jsou však veškeré spory v této věci vyřešeny.
Druhou zásadní novinkou je ustanovení § 46 odst. 4 a § 47 odst. 2 písm. d) stejného zákona, ze kterého vyplývá, že podat podnět k vyhlášení výběrového řízení může uchazeč, který hodlá provozovat nové zdravotnické zařízení, již před faktickým zahájením poskytování zdravotních služeb a splněním podmínek pro toto poskytování (zejména odpovídající věcné a technické vybavení), s tím, že stačí, aby všechny podmínky byly ve lhůtě stanovené krajským úřadem při vyhlášení výběrového řízení.
Lékař tím předchází nejistotě, kdy má všechny podmínky pro poskytování zdravotních služeb splněny, nicméně zpětně neuspěje ve výběrovém řízení a provozování praxe se pro něj stává bezpředmětným. Dle nové úpravy je lékaři umožněno čekat na výsledek výběrového řízení a v závislosti na něm se pak lékař rozhodne, zda má či nemá cenu všechny podmínky fakticky splnit a zahájit poskytování zdravotních služeb, případně zda naopak není nutné vyřizovat veškeré další související záležitosti, neboť výsledek výběrového řízení byl negativní a provoz praxe bez smluv se zdravotními pojišťovnami nemá pro lékaře smysl.
Zmíněná třetí novinka je pro lékaře nepříznivá. Podle § 52 odst. 2 stejného zákona zdravotní pojišťovna přihlíží k výsledkům výběrového řízení při uzavírání smluv o poskytování a úhradě hrazených služeb. Výsledek výběrového řízení nezakládá právo na uzavření smlouvy se zdravotní pojišťovnou. Zdravotní pojišťovna je oprávněna uzavřít smlouvu s uchazečem pouze tehdy, bylo-li uzavření takové smlouvy ve výběrovém řízení doporučeno. Před 1.4.2012 případný neúspěch ve výběrovém řízení ještě lékaři nezavíral dveře k případné individuální domluvě se zdravotními pojišťovnami, které eventuálně měly i přesto o smlouvu s lékařem zájem. Nyní však za takových okolností pojišťovna smlouvu uzavřít nesmí. Navíc z pohledu lékaře se nic nemění na tom, že uspěje-li naopak ve výběrovém řízení, ještě zdaleka nemusí mít vyhráno a právní nárok na smlouvy nemá. Záleží stále čistě na vůli pojišťovny uzavřít smlouvu s uchazečem doporučeným ve výběrovém řízení.
Zbytek základních principů zůstává zachován, tedy výběrové řízení se až na specifické výjimky koná vždy, jde-li o nového poskytovatele. Při prodeji již existujícího zdravotnického zařízení se koná výběrové řízení, je-li provozovatelem fyzická osoba, neboť tam smlouvy ukončením praxe zanikají a kupující je povinen výběrové řízení absolvovat pro smlouvy zcela nové. Pokud je provozovatelem právnická osoba, v tomto případě se naopak výběrové řízení nekoná, postupuje se dle ustanovení o prodeji podniku podle obchodního zákoníku a smlouvy se zdravotními pojišťovnami přecházejí na nabyvatele. Tyto právní aspekty nová úprava po 1.4.2012 nijak nezměnila.
Mgr. Miloš Máca, www.tribune.cz
Zdroj: www.tribune.cz