Přeskočit na obsah

Jak jsou nemocnice připraveny na pacienty od letecké ZZS?

Před časem zveřejnila ČTK upozornění pražské zdravotnické záchranné služby (ZZS) na nevyhovující heliporty v některých pražských nemocnicích. Téměř všechny mají heliport příliš vzdálený od oddělení emergentních příjmů, takže je při transportu někdy dokonce nutná asistence sanitních vozů a další překlad pacienta. Proto jsme představitelům nemocnic položili následující otázky: Jak je vaše nemocnice připravena na přijímání pacientů od letecké ZZS? Považujete řešení příjmu nemocných od letecké ZZS za optimální?

Sanitkou i na lůžku

Fakultní nemocnice Plzeň má status traumacentra pro děti a pro dospělé pacienty z celého Plzeňského a Karlovarského kraje i pro regiony přilehlé, takže počítáme s možností příjmu pacientů od letecké záchranné služby. Navíc služeb letecké přepravy využíváme i pro naléhavé případy nutných překladů na pracoviště vyššího typu, například převoz pacientů s rozsáhlými popáleninami do vinohradské nemocnice.

Vlastní heliport máme vybudovaný přímo v areálu nemocnice a v blízkosti urgentního příjmu. Transport pacienta z vrtulníku je možný jak přímo na lůžku, tak i v sanitním voze. Zdravotnická záchranná služba využívá možnosti obě. Současnou situaci však nepovažujeme za zcela optimální a budeme nuceni ji v dohledné době řešit, neboť v prostoru heliportu bychom rádi postavili nový chirurgický pavilon. V něm chceme soustředit chirurgické obory, vybudovat centrální JIP a samozřejmě i nové pracoviště urgentního příjmu – emergency. Projekt počítá s umístěním heliportu na střeše budovy, čímž bychom problematiku převozu pacientů z přistávací plochy na zdravotnické pracoviště definitivně vyřešili – jednoduše bychom je výtahem svezli přímo na emergency. S budováním chirurgického pavilonu bychom rádi začali ještě letos či příští rok.

Ing. Jaroslava Kunová,

ředitelka FN Plzeň


Heliport bude na střeše

FN Motol zatím stále přijímá pacienty od Letecké zdravotnické záchranné služby (LZZS) přes přistávací místa na Vypichu, odkud musejí být převáženi ZZS HMP na náš urgentní příjem. Vzhledem k tomu, že prostor Vypichu chce Praha 6 používat pro rekreační aktivity, vybudovala FN Motol provizorní přistávací plochu ve východní části areálu u budovy dětské onkologie, avšak odtud je stále nutné převážet pacienty sanitními vozy. Definitivním řešením bude vybudování heliportu na střeše rekonstruovaného dětského monobloku, odkud bude přímý přístup výtahem rovnou na operační sály jak pro děti, tak pro dospělé. Zprovoznění tohoto heliportu se předpokládá v květnu 2011.

JUDr. Ing. Miloslav Ludvík, MBA,

ředitel FN Motol

 

Výtahem rovnou na emergency

V Masarykově nemocnici přebírá pacienta od letecké záchranné služby náš personál na heliportu a rovnou jej výtahem ve stejném objektu sveze na emergency, odkud je pacient ihned odeslán dle určitého klíče na další pracoviště nebo je zde uložen na expektačních lůžkách.

MUDr. Jiří Madar,

ředitel Masarykovy nemocnice Ústí nad Labem

 

Potřebujeme chodbu

Nemocnice disponuje heliportem vybaveným naváděcí technikou, která splňuje požadavky pro denní i noční provoz včetně přistávání za ztížených povětrnostních podmínek. Je pravidelně zalétáván, odpovídajícím způsobem zabezpečen a připraven pro příjem pacienta 24 hodin denně. Transport nemocného z heliportu v současné době zajišťuje sanitní vozidlo na vzdálenost asi 560 m. Záchranná služba bohužel musí pacienta dvakrát překládat, z helikoptéry a ze sanity. Současné řešení není optimální zejména z důvodu nutnosti překládat pacienta z vrtulníku do sanitního vozidla. Řešením této situace je vybudovat propojení heliportu a budovy č. 13, ortopedie, chodbou; celkové náklady by neměly překročit 2,5 mil. Kč.

Karel Nepraš,

provozně‑technický náměstek FN Na Bulovce

 

Bez nedostatků

ÚVN Praha disponuje heliportem umístěným na střeše pavilonu CH2. Umožňuje příjem pacienta z vrtulníku přímo do haly emergency, na niž navazuje trakt zákrokových operačních sálů. V současné době považuji řešení příjmu nemocných do ÚVN Praha od letecké záchranné služby za optimální.

Plk. MUDr. Štefan Brunclík, MBA,

ředitel Ústřední vojenské nemocnice Praha

 

Ze zahrady rovnou na příjem

Nemocnice Na Homolce má heliport přímo v areálu nemocnice, v zahradě. Plocha pro přistání je tedy v bezprostřední blízkosti vstupu do budovy. Vrtulník přistává asi třiaž čtyřikrát týdně. Nemocnice Na Homolce vybudovala heliport v listopadu 2007, je tudíž moderní a plně funkční. Jedním z důvodů vybudování vlastního heliportu byl fakt, že přistávací plocha v Praze 6 na B ílé hoře, sloužící zdravotnickým zařízením v této lokalitě Prahy, koncem roku 2007 zanikla.

MUDr. Vladimír Dbalý, MBA,

ředitel Nemocnice Na Homolce

Vrtulníky k nám nelétají

VFN vlastní heliport nemá, a pokud v minulosti bylo nutné přijmout pacienta transportovaného LZZS, využíval se heliport Policie ČR na Praze 4 v Kongresové ulici. Transport probíhá sanitním vozem ZZS, ale taková situace v našem případě více než dva roky nenastala. Optimálním řešením je, když heliport tvoří součást zdravotnického zařízení. Všeobecná fakultnínemocnice v Praze jej nemá a kvůli lokalizaci areálu VFN není v dojezdové vzdálenosti příhodné místo. Celou problematiku je nutno řešit v souladu s koncepcí a uspořádáním pražského zdravotnictví, což prezentuje časový horizont měsíců až let.

MUDr. Jan Bříza, CSc., MBA, zástupce ředitelky VFN v Praze

 

Zdraví pacientů není ohroženo

Fakultní nemocnice u sv. Anny (FN USA) zajišťuje příjem pacientů od letecké ZZS na heliportu, jenž se nachází zhruba 50 m od urgentního příjmu. Transport probíhá na transportním lůžku. Příjem pacientů od letecké ZZS kvůli nutnosti převozu k urgentnímu příjmu zcela optimální není, avšak jejich zdraví není nijak ohroženo. Součástí projektu FN USA – International Clinical Research Center (ICRC) – je rovněž vybudování nového urgentního příjmu a heliportu, který bude na střeše budovy s urgentním příjmem. Obojí bude dokončeno do čtyř let.

Ing. Petr Koška, MBA, ředitel FN u sv. Anny v Brně

 

Bez přímého napojení

Nemocnice Jihlava nemá vlastní heliport. V jejím těsném sousedství je sídlo ZZS i s heliportem bez přímého napojení na ni. Znamená to, že pacient musí být přeložen do sanitního vozu a transportován několik desítek metrů do nemocnice.

Ing. Josef Čekal, ředitel Nemocnice Jihlava

 

Za chvíli přímo na emergency

Fakultní nemocnice Olomouc je na přijímání pacientů od letecké ZZS připravena velmi dobře. Je to bezesporu dáno faktem, že naše oddělení urgentního příjmu a heliport jsou součástí moderního chirurgického komplexu, který byl dobudován před čtyřmi lety. Heliport je umístěn na střeše osmipatrové budovy lůžkových částí chirurgických oborů a umožňuje přistávání vrtulníku 24 hodin denně. Tým emergency je už při příletu připraven na střešním heliportu, kde přebírá pacienta od posádky letecké zdravotnické záchranné služby, která je tak vlastně ihned schopna přijmout další tísňovou výzvu. Transport nemocného z heliportu probíhá speciálním výtahem s přednostní volbou a pacient je takto dopraven během několika málo minut přímo na emergency.

MUDr. Radomír Maráček, ředitel FN Olomouc

 

Vždy lze zlepšovat

FN Ostrava má heliport situovaný v maximální blízkosti oddělení centrálního příjmu. Transport pacientů je možný pouhým převozem na pojízdných nosítkách přímo z heliportu do haly urgentního příjmu. Samozřejmě že se dá vždy něco zlepšovat. V současnosti zpracováváme projekt rekonstrukce traumatologického centra naší nemocnice, který je financován z fondů Evropské unie. V rámci tohoto projektu počítáme s dalším vylepšením celého urgentního příjmu, a tím i zkvalitněním péče o pacienty s nejvážnějšími úrazy, které k nám RZS transportuje.

MUDr. Svatopluk Němeček, MBA, ředitel FN Ostrava

 

Dražší, ale lepší

Současný heliport ve FN HK funguje od začátku roku 2008. Je umístěn na střeše nového třípodlažního pavilonu urgentní medicíny, který sousedí s objekty pro chirurgické a interní obory. Umístění heliportu na střeše sice prodražilo nový pavilon o cca sedm milionů korun oproti přistávací ploše v úrovni terénu, ale osvědčilo se nemocnici i letecké záchranné službě.

Heliport je propojen s přízemím urgentního příjmu jednoúčelovým výtahem, jímž přijíždí na střechu pavilonu sanitář FN HK s transportním vozíkem a asistuje při vykládání pacienta. Pacient je od lékaře LZZS přejímán týmem urgentního příjmu až v přízemí na resuscitačním sále. Je‑li potřeba, může vrtulník díky umístění základny LZZS v těsné blízkosti nemocnice odletět v mezidobí natankovat a doplnit zásoby materiálu, takže je po návratu posádky plně připraven pro další akci.

Provozní zkušenosti ukázaly výrazné výhody dražšího řešení heliportu na střeše, zejména pokud jde o bezpečnost pro posádku, bezpečnost a intimitu pacienta, hlukovou a prachovou zátěž nemocnice a zabezpečení heliportu. Přistávání vrtulníku několikrát denně, dobře viditelné z okolí, se stalo i určitou zajímavou atrakcí pro návštěvníky nemocnice. Vyšší pozornost při provozu vyžaduje pouze odklízení sněhu kvůli riziku odlétajících zmrazků na okrajích přistávacího talíře. Výhodou se ukázalo i zachování dřívější přistávací plochy v areálu FN HK, kde v případě souběhu více transportů, což se stává dva‑ až třikrát do roka, může přistát další vrtulník.

Doc. MUDr. Leoš Heger, CSc., ředitel FN Hradec Králové

 

Víme předem, koho vezou

Naše nemocnice má ohlášen přílet ZZS dopředu i s informací, jakého pacienta k nám vezou. Víme tedy včas, na jakou kliniku a oddělení bude přijímán. Transport z nemocenského heliportu probíhá pomocí sanitních vozů, ale protože jsme vždy předem informováni, sanitní vůz je u přistávací plochy včas připraven. V tuto chvíli považujeme dané řešení za optimální.

Nedostatky jsou z naší strany pouze v nočním provozu heliportu, protože ten současný postrádá noční osvětlení. Do budoucna chceme problém řešit a nový heliport by měl vzniknout v rámci nové výstavby ve FNKV přibližně do tří let.

MUDr. Marek Zeman, ředitel FN Královské Vinohrady

Zdroj: Medcial Tribune

Sdílejte článek

Doporučené